H-logon tarina

Mainosmyllärien Pirkka Elovirta suunnitteli 80-luvun alussa ensimmäisen H-logon. Jykevä logo suunniteltiin alun perin Harcom-nimiselle yritykselle, joka oli Hartelan yritys Lähi-Idän vientiä varten. Väreiksi valittiin erityisesti näitä markkinoita ja kultaan tottuneita asiakkaita palvelemaan kulta, valkoinen ja musta.

 

Koti-Suomessa logon värit kääntyivät keltaiseen, valkoiseen ja mustaan. Rakennusyhtiöiden joukossa Hartela on tänäkin päivänä tunnettu keltaisesta väristään. Tyylitellympi khaki tuli osaksi Hartelan logon värimaailmaa hieman myöhemmin.

 

Logon tarina jatkui: Mainosmyllärit myytiin LSM-yritykselle, jossa Raimo Vuori suunnitteli uuden H-logon. Logon uusimista vauhditti havainto tukholmalaisesta yhtiöstä, joka oli yritysilmeessään päätynyt täsmälleen samanlaiseen H-kirjaimeen. Niinpä Hartelan logon perspektiiviä muutettiin jonkin verran 80-luvun puolivälissä. Hartelan tunnusta ja yritysilmettä on muokattu matkan varrella myös turkulaisessa Satumaa-mainostoimistossa. Vuosien varrella on kuitenkin aina haluttu pitää kiinni hyvin tunnetusta ja erottuvasta H-kirjaimesta.

Sivuilla esitetyt visualisointikuvat ovat luonnoskuvia kohteista, eivät kuvauksia yksityiskohdista tai väreistä.

Visualiointikuvissa voi esiintyä myös lisähintaisina muutostöinä tilattavia materiaaleja.