Posivan Onkalo - loppusijoituslaitoksen maanalaiset rakennustyöt

Rakensimme käytetyn ydinpolttoaineen  loppusijoituslaitoksen maanalaiset tilat peruskallioon louhittuun luolastoon.

 

Spiraalimainen ajotie vie noin 450 metrin syvyyteen. Perillä on kilometrien laajuinen tunnelisto, rakenteilla oleva käytetyn ydinpolttoaineen  loppusijoituslaitos, jonne tullaan kuljettamaan radioaktiivista jätettä sadan vuoden ajan.

Tämän jälkeen tunnelit suljetaan.  Ajoneuvoyhteydet, aputilat ja muut tunnelit suljetaan nekin, ja  loppusijoitustilat eristetään  maanpäällisistä olosuhteista.

 

Hartelan vetämä työyhteenliittymä toteuttaa kaikki loppusijoituslaitos ONKALOn® rakennus- ja talotekniset työt. Työyhteenliittymässä ovat mukana Vesi-Vasa Oy, Ilmastointi-Salminen Oy ja Sähkö-Rauma Oy. Vastuullinen luvanhaltija  ONKALOn rakentamisessa ja TVO:n ja Fortumin käytetyn polttoaineen loppusijoituksessa on Posiva Oy.

 

— Projektiimme kuului mm. ydinjätekapseleiden vastaanottoasema. Sinne käytettyä ydinpolttoainetta sisältävä kapseli lasketaan hissillä kuilua pitkin ja otetaan vastaan loppusijoittamista varten, Hartela Länsi-Suomi Oy:n aluejohtaja Lauri Piitari

 

Turvallisuus ennen kaikkea

 

Ydinlaitosrakentamisessa on tarkat turvallisuusperiaatteet. Ne liittyvät sekä työn laatuun että työ- ja pitkäaikaisturvallisuuteen.

Uniikissa erikois- ja teollisuusrakentamisen hankkeessa turvalliset työolosuhteet vaativat poikkeuksellista huomiota.

 

— Toteutimme hankkeessa rakenteita, joita ei oltu toteutettu koskaan aiemmin tässä mittakaavassa, Lauri Piitari selventää.

 

Hyvänä esimerkkinä tästä olivat talotekniikan asennukset: viisimetrisiä teräsputkia kiinnitettiin kattoon, joka on peruskalliota. Halkaisijaltaan 1,5 metristen putkien sisällä tulee kulkemaan myöhemmin tilaajan eli Posivan loppusijoituslaitoksen  ilmastointi.

 

— Teline- ja kaiderakenteet ja putoamissuojaus, Piitari luettelee turvallisuustoimia. — Ja ilmanlaadun jatkuva tarkkailu pölyn ja pakokaasujen vuoksi.

 

Rakentamisen aikana tunneleissa kulki liikennettä. Maanalaiset tilat ovat riittävän suuria, jotta  betoniauto mahtuu niissä ajamaan.  Liikennettä koskivat omat sääntönsä, joilla pyrittiin välttämään pahin: tulipalo tunnelissa.

 

Maanalainen tehdas osana kokonaisuutta

 

Lopputulos muistuttaa korkeaa, maanalaista tehdasta. Laskeutumisalustalla otetaan vastaan kapseleita, jotka sijoitetaan  paikoilleen peruskalliossa sijaitseviin tunneleihin porattuihin reikiin.

 

— Urakka jatkaa pitkää yhteistyötämme TVO:n ja Posivan kanssa. Olemme muun muassa valaneet Olkiluoto 3:n reaktorirakennuksen pohjalaatan, toteuttaneet käytetyn ydinpolttoaineen välivaraston, logistiikkakeskuksen, simulaattorirakennuksen, nostinlaiterakennuksen ja valaneet myös halkaisijaltaan kuusimetrisen tulpan, jolla sinetöidään ydinjätekapseleita sisältävä tunneli.

 

— Loppusijoituslaitos oli haastava urakka, mutta toteutimme hankkeen sovitussa aikataulussa, kustannustehokkaasti, turvallisesti ja laadusta tinkimättä, aluejohtaja Lauri Piitari sanoo.

 

— Hartela toteutti Olkiluotoon käytetyn ydinpolttoaineen  loppusijoituslaitoksen urakkana. Yhteistyötä korostava toimintamalli haastavassa ympäristössä toimi hyvin ja työt toteutettiin suunnitellusti”, Posivan rakennuspäällikkö Juha Riihimäki sanoo.

 

 

Maanalaisen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen rakennusurakka

  • Paikkakunta: Olkiluoto
  • Tilaaja: Posiva Oy
  • Rakennusaika: Kehitysvaihe 11/2018-7/2019, toteutusvaihe 8/2019 - 6/2023
  • Urakkamuoto: Sovellettu PJU, vahva yhteistoiminnallisuus
  • Laajuus: n. 30 000 brm2
  • Suunnittelu tehty tietomallintamalla.
  • Yhteyshenkilö: Juha Riihimäki, rakennuttamispäällikkö
  • Erikoista: Säteilyturvakeskuksen valvonta, YVL-ohjeet (kohde kuitenkin pääosin EYT).

Sivuilla esitetyt visualisointikuvat ovat luonnoskuvia kohteista, eivät kuvauksia yksityiskohdista tai väreistä.

Visualiointikuvissa voi esiintyä myös lisähintaisina muutostöinä tilattavia materiaaleja.