Rakensimme käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen maanalaiset tilat peruskallioon louhittuun luolastoon.
Spiraalimainen ajotie vie noin 450 metrin syvyyteen. Perillä on kilometrien laajuinen tunnelisto, rakenteilla oleva käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos, jonne tullaan kuljettamaan radioaktiivista jätettä sadan vuoden ajan.
Tämän jälkeen tunnelit suljetaan. Ajoneuvoyhteydet, aputilat ja muut tunnelit suljetaan nekin, ja loppusijoitustilat eristetään maanpäällisistä olosuhteista.
Hartelan vetämä työyhteenliittymä toteuttaa kaikki loppusijoituslaitos ONKALOn® rakennus- ja talotekniset työt. Työyhteenliittymässä ovat mukana Vesi-Vasa Oy, Ilmastointi-Salminen Oy ja Sähkö-Rauma Oy. Vastuullinen luvanhaltija ONKALOn rakentamisessa ja TVO:n ja Fortumin käytetyn polttoaineen loppusijoituksessa on Posiva Oy.
— Projektiimme kuului mm. ydinjätekapseleiden vastaanottoasema. Sinne käytettyä ydinpolttoainetta sisältävä kapseli lasketaan hissillä kuilua pitkin ja otetaan vastaan loppusijoittamista varten, Hartela Länsi-Suomi Oy:n aluejohtaja Lauri Piitari
Turvallisuus ennen kaikkea
Ydinlaitosrakentamisessa on tarkat turvallisuusperiaatteet. Ne liittyvät sekä työn laatuun että työ- ja pitkäaikaisturvallisuuteen.
Uniikissa erikois- ja teollisuusrakentamisen hankkeessa turvalliset työolosuhteet vaativat poikkeuksellista huomiota.
— Toteutimme hankkeessa rakenteita, joita ei oltu toteutettu koskaan aiemmin tässä mittakaavassa, Lauri Piitari selventää.
Hyvänä esimerkkinä tästä olivat talotekniikan asennukset: viisimetrisiä teräsputkia kiinnitettiin kattoon, joka on peruskalliota. Halkaisijaltaan 1,5 metristen putkien sisällä tulee kulkemaan myöhemmin tilaajan eli Posivan loppusijoituslaitoksen ilmastointi.
— Teline- ja kaiderakenteet ja putoamissuojaus, Piitari luettelee turvallisuustoimia. — Ja ilmanlaadun jatkuva tarkkailu pölyn ja pakokaasujen vuoksi.
Rakentamisen aikana tunneleissa kulki liikennettä. Maanalaiset tilat ovat riittävän suuria, jotta betoniauto mahtuu niissä ajamaan. Liikennettä koskivat omat sääntönsä, joilla pyrittiin välttämään pahin: tulipalo tunnelissa.
Maanalainen tehdas osana kokonaisuutta
Lopputulos muistuttaa korkeaa, maanalaista tehdasta. Laskeutumisalustalla otetaan vastaan kapseleita, jotka sijoitetaan paikoilleen peruskalliossa sijaitseviin tunneleihin porattuihin reikiin.
— Urakka jatkaa pitkää yhteistyötämme TVO:n ja Posivan kanssa. Olemme muun muassa valaneet Olkiluoto 3:n reaktorirakennuksen pohjalaatan, toteuttaneet käytetyn ydinpolttoaineen välivaraston, logistiikkakeskuksen, simulaattorirakennuksen, nostinlaiterakennuksen ja valaneet myös halkaisijaltaan kuusimetrisen tulpan, jolla sinetöidään ydinjätekapseleita sisältävä tunneli.
— Loppusijoituslaitos oli haastava urakka, mutta toteutimme hankkeen sovitussa aikataulussa, kustannustehokkaasti, turvallisesti ja laadusta tinkimättä, aluejohtaja Lauri Piitari sanoo.
— Hartela toteutti Olkiluotoon käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen urakkana. Yhteistyötä korostava toimintamalli haastavassa ympäristössä toimi hyvin ja työt toteutettiin suunnitellusti”, Posivan rakennuspäällikkö Juha Riihimäki sanoo.