Talotekniikan asiantuntijat ovat yhä tärkeämpiä
Anders: Voiko käyttäjiltä saada suoraan talotekniikkaan liittyviä näkemyksiä? Vai tuleeko talotekniset ratkaisut ennemminkin määritellä itse ja ehdottaa niitä?
Seppo: Käyttäjillä on aika harvoin näkemystä ja asiantuntemusta talotekniikkaan. Täytyy sanoa, että suunnittelunohjauksesta vastaavana henkilönä minunkin on vaikea pysyä kehittyvän talotekniikan perässä.
Meillä Hartelassa yrityksen johto on tunnistanut, että taloteknistä asiantuntijaresurssia tulee olla niin paljon, että me saamme sitä joka hankkeeseen.
Käyttäjän rooli on enemmän se, että he kertovat, mitä toimintaa missäkin tilassa tapahtuu. Millaisia verkkoyhteyksiä he esimerkiksi tarvitsevat? Kuinka paljon pistorasioita tarvitaan ja olisiko hyvä tehdä pistorasioille liikuteltava pylväsratkaisu vai tulisivatko ne seiniin?
Kun sitten siirrytään esimerkiksi huoneen lämpötilanhallintaan tai ilmanvaihtoratkaisuihin, niin talotekniikan asiantuntijat astuvat esiin.
Anders: Eli käyttäjät antavat jonkinlaiset lähtötiedot, että mitä tapahtuu missäkin, suunnittelijat sitten suunnittelevat ja tekevät ehdotuksen, joka käydään yhdessä läpi.