Hartelan kodinostajien asiakastyytyväisyys alan huipputasoa ja koettu tuotelaatu alan korkein

Hartela kuuluu asiakastyytyväisyydessään Suomen asuntorakentajien kärkikastiin. Hartelan tuotelaatu koettiin puolueettomassa EPSI Rating -tutkimuksessa* uudisrakentamisen toimialan korkeammaksi. EPSI Rating Uudisasuntorakentaminen -tutkimuksessa selvitetään vuosittain asunnonostajien tyytyväisyyttä rakennusliikkeisiin.

 

Maaliskuussa julkaistun EPSI Rating Uudisasuntorakentaminen 2022 -tutkimuksen mukaan Hartelan asiakastyytyväisyys, 76,7, on rakennusalan toiseksi korkein. Toimialan keskiarvoon (74,6)  verrattuna tulos on kaksi indeksipistettä parempi. Asiakastyytyväisyyttä arvioidaan asteikolla 0–100, jossa 75 on erittäin hyvä taso.

 

Hartelan tulokset eri osa-alueilla nousevat toimialan keskiarvoa korkeammalle tasolle tuotelaadussa 80,6 (toimiala 79,3), palvelulaadussa 79,5 (79,2), vastineessa rahalle 79,7 (78,7) asiakasuskollisuudessa 78,8 (76,4) ja imagossa 78,7 (77,9). Hartela erottuu asiakastyytyväisyyden osa-alueilla vahvimmin vertailuyrityksistä pitämällä asiakkaista huolta, asuntojen virheettömyydessä, asunnon tarjoamassa vastineessa rahalle ja käytettyjen materiaalien laadussa.

 

”Huipputulos asiakaskokemuksessa ei ole sattumaa vaan vuosien pitkäjänteisen työn tulos, jonka eteen olemme tehneet työtä koko organisaation voimin aina hankekehityksestä tuotantoon ja vuosikorjauksiin. Rakennamme asiakkaillemme elämän tärkeimpiä neliöitä ja on hienoa, että olemme onnistuneet vastaamaan asiakkaiden kasvaviin odotuksiin ja olemaan luottamuksen arvoinen kumppani”, sanoo Hartelan asiakkuusjohtaja Hanne Miettinen.

 

Onnistuneen asiakaskokemuksen lähtökohtana Hartelassa on asiakkaan toiveiden ja tarpeiden ymmärrys. Jo suunnitteluvaiheessa potentiaalien asunnonostajien toiveita kuunnellaan erilaisista asuntokohtaisista suunnitteluratkaisuista taloyhtiön yhteistiloihin ja asiakkaiden toiveisiin kestävän kehityksen kysymyksiin liittyen. Kohteiden luovuttaminen virheettöminä ja ajallaan on perheyhtiölle sydämenasia.

 

”Tiivistämme asiakaskokemustavoitteemme lauseeseen ”Kun Hartela tuntee asiakkaan, asiakas tuntee sen”. Haluamme onnistua positiivisen tunteen herättämisessä kaikissa kohtaamisissamme asiakkaiden kanssa aina esimarkkinointivaiheesta vuosikorjauksiin. Tavoitteenamme on, että jokaisesta kohtaamisesta kanssamme jää asiakkaalle hyvä fiilis. Onkin hienoa huomata, että tutkimuksen perusteella asiakkaamme kokevat, että pidämme heistä huolta”, kertoo Hanne Miettinen.

 

Työ asiakasymmärryksen syventämiseksi on Hartelassa jatkuvaa ja myös yhtiön vuosien 2023-2025 strategian kärkiteema.

 

"Toimialan asiakastyytyväisyys on hieman huippuvuosia 2018-2020 matalampaa, mutta asiakkaat ovat edelleen erittäin tyytyväisiä. Voimme todeta toimialan mittavien toimien asiakaskokemuksen saralla toimineen haastavassakin tilanteessa, ja yhtiöiden halu näyttää indeksipisteet julkisesti kertoo myös aidosta halusta tehdä avoimesti työtä asiakkaiden eteen", sanoo EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen.

 

*Epsi Rating Uudisasuntorakentaminen 2022 -tutkimukseen haastateltiin 950 Suomessa asuvaa yli 18-vuotiasta uudisasunnon ostanutta yksityisasiakasta, jotka olivat vastaanottaneet asuntonsa vuoden 2022 aikana. Lisäksi haastateltiin 500 henkilöä yleisväestöstä. Haastattelut toteutettiin 25.1.-21.2.2023. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen.

 

Lisätiedot: Asiakkuusjohtaja Hanne Miettinen, 050 911 7905, hanne.miettinen@hartela.fi

Lue lisää uutisia

Sivuilla esitetyt visualisointikuvat ovat luonnoskuvia kohteista, eivät kuvauksia yksityiskohdista tai väreistä.

Visualiointikuvissa voi esiintyä myös lisähintaisina muutostöinä tilattavia materiaaleja.